Masaż relaksacyjny

Spa Woman. Close-up of a Beautiful Woman Getting Spa Treatment. Massage

Masaż relaksacyjny to jeden z najczęściej wykonywanych masażów. Swoją popularność zawdzięcza wyjątkowemu działaniu kojącemu na układ nerwowy, mięśnie i stawy oraz dużej dostępności. Do jego przeprowadzenia nie jest wymagane skierowanie lekarskie, gdyż nie jest częścią terapii leczniczej w pojęciu medycznym – stąd szeroka dostępność i wygoda w stosowaniu. Podobnie jak w masażu klasycznym przeprowadza się ocenę tkanek i struktur ciała, ale nie celem przeprowadzenia terapii, a jedynie informacyjnym (dla masażysty oraz osoby masowanej). Dobrze przeprowadzony rytuał masażu relaksacyjnego pozwala się wyciszyć, odnowić wewnętrzne siły, a niekiedy nawet odnaleźć motywację do działania. 

Pierwsze wzmianki o masażu pojawiły się już 3000 lat p.n.e. w kolebce masażu, którą są Chiny. Na przestrzeni lat masaż jako formę leczenia wykorzystywali starożytni Egipcjanie, Hindusi czy Rzymianie. Równolegle z działaniem terapeutycznym masażu doceniano jego działanie kojące stąd należy przypuszczać, że masaż jako forma relaksu była równie popularna. Pierwsze szkoły masażu utworzone zostały w 100 roku n.e. a ich nowoczesne odpowiedniki trwają po dziś dzień – w Polsce ideę kultywują i przekazują Akademie Wychowania Fizycznego.

Osobiście nie wieżę w głębokie idee przyświecające przeróżnym zapachom wcieranym w trakcie masażu relaksacyjnego. Są to oczywiście dodatkowe, przyjemne bodźce, które z powodzeniem wykorzystać można celem wzmocnienia efektu relaksacji, jednak nie stoi za tym nic więcej. Dobrze wykonany masaż relaksacyjny będzie działał lepiej relaksująco niż średnio wykonany masaż relaksacyjny z użyciem oleju kokosowego, czekolady i innych „magicznych” dodatków. Te „magiczne” dodatki (specjalnie powtarzam słowo „magiczne”, gdyż ich wyznawcy sami często go używają w odniesieniu do swojej oferty), jeśli nie mają na celu działania kosmetycznego na skórę, mogą być zastąpione czymkolwiek innym, co daje przyjemne doznania węchowe – np. świeczką zapachową.

Masaż relaksacyjny wpływa na całe ciało, nawet jeśli masowana była tylko jego część. Największy wpływ tej formy relaksu obserwuje się w:

  • Układ krążenia
  1. zwolnienie tętna
  2. obniżenie ciśnienia krwi
  3. poprawa ukrwienia
  • Układ oddechowy
  1. zwolnienie oddechu
  2. lepsze wykorzystanie pojemności płuc
  • Układ nerwowy
  1. zmniejszenie występujących bólów
  2. zmniejszenie pobudliwości nerwowej
  3. wyciszenie
  4. poprawa samopoczucia
  5. podwyższenie progu bólowego
  6. złagodzenie napięć nerwowych
  • Aparat ruchu, mięśnie
  1. poprawa ukrwienia
  2. rozluźnienie
  3. zwiększenie elastyczności mięśni i więzadeł
  4. zmniejszenie pobudliwości
  5. poprawa funkcji
  6. złagodzenie stanów zapalancyh
  • Skóra
  1. poprawa odżywienia
  2. zmniejszenie pobudliwości
  3. zwiększenie progu bólowego
  4. złagodzenie stanów zapalnych
  5. poprawa elastyczności
  6. efekt kosmetyczny
  7. zmniejszenie widoczności blizn i rozstępów

W masażu relaksacyjnym rozróżnia się kilka technik o specyficznym działaniu (zapożyczonych głównie z masażu klasycznego). W obrębie technik występuje szereg różnorakich chwytów (każdy o nieco innym wskazaniu), które aby wywierać swoje działanie terapeutyczne winny być stosowane przynajmniej dwukrotnie podczas jednego zabiegu. Skuteczność chwytów zleży od przygotowania masażysty i jego predyspozycji zawodowych, nie będą więc one tematem opracowania. Do podstawowych technik stosowanych w tym rodzaju masażu zalicza się:

  • Głaskania, które przygotowują skórę pacjenta, bądź stosowane jako interwał z innymi technikami potęgują ich działanie.
  • Rozcierania. Działają głęboko mechanicznie powodując duże rozluźnienie mięśni i stawów. Zmniejszają pobudliwość nerwową i łagodzą występujące bóle. Charakterystyczne dla tej techniki jest wytworzenie niewielkiego ciepła, co spowodowane jest działaniem mechanicznym. Stan ten sprzyja poprawie ukrwienia i potęguje efekt relaksacji.
  • Ugniatania. Głównym ich działaniem jest „przepychanie” oraz „ssanie” w odniesieniu do naczyń krwionośnych i limfatycznych. Techniką tą świetnie opracowuje się poszczególne mięśnie. Rozluźnienie uzyskuje się przez stosowanie odpowiednich chwytów działających elongacyjnie na mięśnie i ścięgna.
  • Wibracje. Odpowiednio wykonane działają rozluźniająco na mięśnie i niezwykle kojąco na układ nerwowy. Znacznie zmniejszą stres i poprawiają kondycję fizyczno-psychiczną . Wibracje znajdują swoje zastosowanie w leczeniu przeczulic oraz chorób nerwów obwodowych.
  • Kilka innych dedykowanych tej formie masażu.

W przeciwieństwie do masażu leczniczego, przy masażu relaksacyjnym nie ma minimalnej, niezbędnej liczby zabiegów. Efekt ukojenia następuje już przy pierwszym spotkaniu z masażystą i czas jego potrzymania jest sprawą indywidualną. Niektórzy, aby utrzymać dobroczynny wpływ masażu potrzebują zażywać go co 2-3 dni, inni natomiast 1-2 razy w miesiącu. Osobiście polecam stosowanie masażu relaksacyjnego jako uzupełnienia spotkań ze znajomymi. Podczas gdy jedna z osób jest masowana, reszta (przygotowana do masażu) może swobodnie oddać się rozmowie z przyjaciółmi i lekkostrawnej, niewielkiej w porcjach konsumpcji. Wymasowana osoba może dołączyć do grupy, a na jej miejsce kładzie się następna. Taka celebracja masażu potęguje działanie rozluźniające, działa sprzyjająco na relacje towarzyskie i poprawia swoją samoocenę.

Przeciwwskazań do masażu jest dość sporo. Główne z nich to:

  • gorączka
  • krwotoki
  • choroby zakaźne
  • ostre stany zapalne
  • choroby skóry z wypryskami
  • wczesne stany po załamaniach kości
  • świeże zakrzepy
  • miażdżyca
  • wady serca
  • tętniaki
  • nowotwory

artykuł napisał Damian Faluszewski

Komentarze (1)

Skomentuj