Czasami pory roku wydają się zmieniać z dnia na dzień. Jednego dnia świeci piękne słońce, następnego pada deszcz ze śniegiem, a niebo jest czarne i burzowe. Jak sobie radzić w ciężkich warunkach pogodowych, chcąc utrzymać zdrową kondycję i odporność? Nie pozwól, aby odrobina śniegu i czy ujemna temperatura powstrzymała Twoje postanowienia. Jeżeli trenujesz na wiosenny maraton i chcesz utrzymać poziom wytrzymałości, nie rezygnuj z tego. Niech zima nie będzie Ci straszna.

Bieganie w zimie – czy warto?

Wielu biegaczy rezygnuje z biegania zimą i na okres kilku miesięcy przenosi swoje treningi na bieżnię w salach fitness, albo rezygnuje z biegania na całą zimę. Nie warto z tego rezygnować, ponieważ wystarczy tylko lepsze przygotowanie. Regularne treningi o niskiej intensywności wpłyną na poprawę stabilizacji Twoich stawów i wiązadeł. Dzięki temu, kiedy wiosną przyjdzie Ci zmierzyć się z szybkością, będziesz silniejszy i bardziej odporny na kontuzje. Co więcej?
Bieganie w zimie świetnie nawilża Twoje płuca. Powietrze jest wilgotne, dlatego też zmniejsza się Twoje pragnienie.

Jak przygotować się do biegania zimą?

Biegając zimą stajemy w obliczu kilku wyzwań, takich jak niskie temperatury, ciemne trasy, oblodzone drogi, czy wpadający do ust i oczu śnieg. Nie wymieniaj ze strachu biegu na świeżym powietrzu z pięknym zimowym krajobrazem na niekończący się bieg na bieżni. Nie masz się czego bać, wystarczy być na to dobrze przygotowanym.

  • Rozgrzej się

Sezon zimnych, napiętych mięśni wymaga dokładnego rozgrzania. Zacznij od kilku dynamicznych podskoków i wymachów nóg. Wykonaj kręcenia biodrami, obroty do tyłu, wysokie kopnięcia i huśtawki nóg. Rozgrzej dobrze stawy skokowe. Rozgrzewka nie tylko zapobiegnie kontuzjom, ale także pomoże mięśniom w osiągnięciu maksymalnego zakresu ruchu.

  • Nie przesadzaj z warstwami

Wielu biegaczy popełnia ten błąd i ubiera na siebie kilka warstw termicznych ubrań. Może to spowodować przegrzanie się podczas treningu i szybsze zmęczenie. Po co przerywać trening na zatrzymywanie się w celu ściągnięcia kilku warstw. Zamiast tego lepiej ubrać jedną bluzkę mniej
i przez kilka minut biegu wytrzymać na chłodzie. Pot chłodzi twoje ciało, co jest ostatnią rzeczą, jakiej chcesz, gdy jest już zimno! Zamiast grubego płaszcza, noś warstwy pochłaniające wilgoć, które możesz zrzucić w miarę wzrostu temperatury ciała.

  • Chroń swoje ciało

Gdy temperatura spadnie poniżej zera, uważaj, aby nie odsłonić zbyt dużej ilości skóry. Czapki
i rękawiczki są konieczne, a gdy temperatura naprawdę spada, zabieraj ze sobą maskę
lub kominiarkę, aby ochronić skórę na szyi i twarzy oraz zapewnić warstwę ochronną między niebezpiecznie zimnym powietrzem, a płucami.

  • Zachowaj suche stopy

Poza tym, że bieganie z mokrymi skarpetami jest niekomfortowe to w zimnie może być bardzo niebezpieczne. Przy minusowych temperaturach może powodować odmrożenia. Warto ubierać skarpety wchłaniające wilgoć oraz zabierać ze sobą zapasową parę. Gdy wbiegniemy w kałużę możemy szybko zmienić bez martwienia się o odmrożenie.

W czym biegać zimą?

Wybierając się na trening cardio zimą najlepiej mieć na sobie:

-czapkę lub opaskę na głowę;
-kominiarkę lub maskę;
-bluzkę termiczną (wchłaniającą wilgoć) z długim rękawem;
-kurtkę wodoodporną i nieprzepuszczającą wiatru;
-rękawiczki;
-spodnie/legginsy termiczne (wchłaniające wilgoć);
-skarpetki (wchłaniające wilgoć);
-buty do biegania (najlepiej nieprzemakalne).