Wszystko co należy wiedzieć o awokado – właściwości, przechowywanie, kcal

z czym jeść awokado

Awokado to zarówno owoc, jak i warzywo. Dzięki wyśmienitemu, łagodnemu smakowi i miękkiej, kremowej konsystencji można je łączyć z prawie każdym rodzajem żywności. Awokado ma bardzo bogaty skład, oferuje prawie 20 witamin i składników mineralnych w każdej porcji, w tym potas, luteinę i kwas foliowy. Dlatego też jest tak popularnym składnikiem każdej zdrowej i zbilansowanej diety.

Niesamowite właściwości awokado

Awokado jest bardzo bogate w kwas oleinowy, który jest kwasem tłuszczowym, pomaga on kontrolować poziom cholesterolu. Ma także kwas foliowy, który jest wyjątkowo zalecany jest kobietom w ciąży. Jest bogaty w błonnik, więc pomaga zaspokoić głód, łagodzi zaparcia i wyrównuje poziom cukru we krwi. Zawiera witaminy A, C, D, K i B. Jest również dobrym przeciwutleniaczem dzięki witaminom C i E, które są również bardzo ważne dla poziomów neurologicznych organizmu i dla zdrowia układu sercowo-naczyniowego. Zawartość witaminy D jest bardzo pożyteczna dla zdrowia kości. Awokado zawiera magnez i potas. Te dwa składniki przyczyniają się do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i mięśniowego. Mają także duże znaczenie dla układu odpornościowego, zdrowia jelita cienkiego i zapobiegania zatrzymywaniu wody. Ogólnie rzecz biorąc, awokado jest dobre dla twojego serca, obniża poziom cholesterolu, utrzymuje ciśnienie krwi pod kontrolą, zawiera właściwości przeciwzapalne, zmniejsza ryzyko udaru i chroni przed rakiem. Jest także fantastyczną metodą przeciwnarażeniową i wyeliminuje nieświeży oddech.

Jak wybrać awokado?

Dojrzałe, gotowe do spożycia awokado jest lekko miękkie. Poszukuj awokado z wąską szyjką, nie zaokrągloną u góry, to znaczy że dojrzewały dłużej na drzewie, i dlatego będą smakować lepiej. Twardsze, mniej dojrzałe awokado ma mniejsze siniaki i może przejść dojrzewanie w twoim domu. Umieść je w papierowej torbie w temperaturze pokojowej, a dojrzeje za dwa do pięciu dni, w zależności od miejsca przechowywania. Włóż banan lub jabłko, aby przyspieszyć ten proces. Owoce te wydzielają etylen, który przyspiesza dojrzewanie. Dojrzałe awokado można przechowywać w lodówce nawet przez tydzień. Gdy awokado na zewnątrz jest czarne lub ciemnofioletowe i ulega delikatnemu naciskowi, jest gotowe do spożycia.

właściwości awokado

Jak przechowywać awokado?

Świeże awokado można przechowywać w postaci pokrojonej lub w całości. Niezależnie od tego, czy owoc jest pocięty, czy też nie, dojrzały lub niedojrzały będzie mieć to wpływ na czas i sposób jego przechowywania. Pokrojone awokado naturalnie utlenia się lub brązowieje, jeśli pozostanie bez odpowiedniego zabezpieczenia. Jeśli chcesz przechowywać pokrojone awokado, najlepiej posmarować je sokiem z cytryny lub limonki, można to zrobić również sokiem pomarańczowym, pomidorowym lub odrobiną octu. Jeśli jednak chcesz uniknąć dojrzewania awokado, umieść je w lodówce w temperaturze 4-6ºC. Czas dojrzewania można również wydłużyć, jeśli awokado jest owinięte folią z tworzywa sztucznego lub umieszczone jest w szczelnym pojemniku. W ten sposób powietrze nie będzie miało kontaktu z awokado. Awokado można zamrozić, ale najpierw należy usunąć miąższ, dobrze oczyścić i posmarować sokiem z cytryny lub limonki.

Ile kcal ma awokado?

Awokado jest tłustym owocem drzewa awokado, naukowo znanego jako Persea americana. Pochodzi z Meksyku i Ameryki Środkowej. Bogate w jednonienasycone tłuszcze awokado ma gładką i kremową konsystencję. Ma znacznie wyższą zawartość tłuszczu niż większość innych owoców. 100 gram awokado ma w sobie 169 kcal. Awokado ma unikalny profil żywieniowy. Zawierają dużo błonnika i jest bogate w witaminy i minerały, takie jak witaminy B, witamina K, potas, miedź, witamina E i witamina C. W 100 gramach awokado jest 2 gramy białka, 15,3 gramy tłuszczu, w tym 1,8 grama tłuszczy nasyconych, 4,1 grama węglowodanów oraz 3,3 gramy błonnika.

jak przechowywać awokado

Z czym jeść awokado?

Najprostszym sposobem na delektowanie się pysznym awokado jest posypanie go szczyptą soli i pieprzu. Możesz także spróbować innych przypraw, takich jak papryka, pieprz cayenne, ocet balsamiczny lub sok z cytryny. Szybkim sposobem przyprawienia awokado jest pokrojenie go na kawałki i skropienie odrobiną oliwy z oliwek, octu balsamicznego, pieprzu i soli. Jeśli szukasz bardziej pożywnych porannych posiłków, spróbuj włączyć awokado do śniadania. Jednym ze sposobów na to jest wypełnienie połowy awokado jednym jajkiem i pieczenie przez 15–20 w temperaturze 220 ℃, aż białko jajka całkowicie się zetnie. Awokado można również posypać pokruszonym, gotowanym boczkiem i doprawić świeżymi ziołami lub przyprawami, takimi jak pietruszka, pieprz cayenne, sól albo zwykły pieprz. Ponadto jajka można zastąpić innymi składnikami, takimi jak tuńczyk, kurczak, warzywa lub inne owoce.

Podobne artykuły

białka roślinne

Białka roślinne – alternatywne źródło białka dla wegetarian

Coraz więcej osób jest zainteresowanych przestrzeganiem diet wegetariańskich, wegańskich lub ograniczeniem stosowania produktów pochodzenia zwierzęcego. Odejście od produktów pochodzenia zwierzęcego staje się łatwiejsze dzięki dostępnej żywności wzbogacanej. Takie osoby przestrzegają dietę wegańską ze względów zdrowotnych, dla dobrostanu zwierząt lub ze względów religijnych. W 2016 r. […]

co zrobić z pestką awokado

Co zrobić z pestką z awokado?

Awokado są obecnie bardzo popularne i trafiły do menu na całym świecie. Są bardzo pożywne, świetne w koktajlach i łatwe do włączenia w pysznych daniach. Każde awokado ma pojedynczą dużą pestkę, która zwykle jest wyrzucana, ale niektórzy twierdzą, że ma ona zalety zdrowotne i można […]