Czym jest efekt jojo i jak go uniknąć?

Efekt jojo dopada większość osób z otyłością i nadwagą, które choć raz w życiu stosowały dietę odchudzającą. Przyczyna leży w nieodpowiedniej diecie, złych nawykach żywieniowych, braku ruchu, a nawet w naszych genach! W poniższym artykule wyjaśniamy czym jest efekt jojo i jak go uniknąć.

Na czym polega efekt jojo?

O efekcie jojo mówimy wtedy, gdy po 5 miesiącach od zakończenia diety odchudzającej następuje przyrost masy ciała w wysokości ponad 10% wagi po skończeniu odchudzania. Nazwa „jojo” jest bardzo obrazowa i adekwatna, ponieważ wahania wagi u osoby dotkniętej nimi właśnie tak wyglądają – waga okresowo idzie gwałtownie w górę i w dół. Szczególnie ludzie z nadwagą szukają szybkich i skutecznych rozwiązań, więc decydują się na restrykcyjne diety o monotonnym menu i niskiej kaloryczności. Takie rozwiązanie kończy się powrotem do dawnych nawyków żywieniowych i szybkim przyrostem wagi.

Przyczyny efektu jojo

Przyczyn należy szukać w złej diecie, braku aktywności fizycznej, a przede wszystkim w braku zmiany stylu życia. Większość osób, które dopada efekt jojo traktuje dietę w kategorii kary albo pewnego okresu. Gdy osiągną wymarzoną wagę, to zarzucają dietę i wracają do dawnych nawyków żywieniowych. Nie zastanawiają się nad tym, że dawny problem z nadwagą wziął się właśnie z tych nawyków i szybko powraca, jeśli gwałtownie zwiększą ilość przyjmowanych kalorii. Powodem jojo są też diety o bardzo niskiej kaloryczności i monotonnym jadłospisie. Niedożywiony i pozbawiony witamin organizm nie będzie miał siły by walczyć z chęcią zjedzenia czegoś niezdrowego i kalorycznego. Co więcej, według naukowców ilość komórek tłuszczowych w organizmie zostaje ustalona już w dzieciństwie, a stosowane w przyszłości diety i aktywność fizyczna pozwalają jedynie skurczyć te komórki. Natomiast gdy komórki tłuszczowe osiągają wielkość krytyczną, to zaczynają się mnożyć i jeszcze trudniej jest wtedy utrzymać szczupłą sylwetkę, a efekt jojo jest bardziej prawdopodobny.

Jak uniknąć efektu jojo?

Najlepszym sposobem na uniknięcie efektu jojo jest zbilansowana dieta o odpowiedniej kaloryce. Lepiej jest chudnąć powoli, ale skutecznie niż szybko i po kilku miesiącach wrócić do wagi wyjściowej. Jeśli nie wiemy jak to zrobić, to warto jest skorzystać z usługi profesjonalnego dietetyka, który ustali dietę pod nasze wymagania. Dobrym rozwiązaniem dla osób otyłych, które chcą na zawsze pozbyć się nadmiaru kilogramów jest pomoc psychodietetyka, który poza ustaleniem diety pomoże też od strony psychologicznej. Część problemów z wagą wynika z zaburzeń odżywiania, np. uzależnienia od jedzenia, zajadania stresu, bulimii itd. Warto zacząć uprawiać aktywność fizyczną, która pobudzi metabolizm do pracy i zapobiegnie odkładaniu się tkanki tłuszczowej. Mogą to być ćwiczenia na siłowni, jazda na rowerze czy spacery.

Podobne artykuły

Czym jest zapotrzebowanie kaloryczne?

Zapotrzebowanie kaloryczne to nic innego, jak wskaźnik określający dokładną liczbę kalorii, którą powinniśmy spożyć w ciągu dnia, aby funkcjonować w prawidłowy sposób. Prawidłowa ilość kalorii ułatwia nam utrzymanie prawidłowej masy ciała, dopasowanej do naszego wzrostu i wieku. Czym jest dzienne zapotrzebowanie na kalorie? Przeciętna kobieta […]

co zrobić z pestką awokado

Co zrobić z pestką z awokado?

Awokado są obecnie bardzo popularne i trafiły do menu na całym świecie. Są bardzo pożywne, świetne w koktajlach i łatwe do włączenia w pysznych daniach. Każde awokado ma pojedynczą dużą pestkę, która zwykle jest wyrzucana, ale niektórzy twierdzą, że ma ona zalety zdrowotne i można […]