Ćwiczymy mięśnie głębokie – trening core

W rozpisce treningowej każdego szanującego się kulturysty znajduje się trening core, czyli mięśni głębokich. Jednak nie tylko profesjonalni sportowcy, ale i zwykli ludzie powinni wzmacniać te mięśnie. Silny „rdzeń” organizmu to mocna postawa, zdrowe plecy i lepsze wyniki osiągane w treningu siłowym. Czym są mięśnie głębokie, po co je trenować i jak to robić? Na te pytania odpowiadamy w poniższym artykule.

Czym są mięśnie głębokie brzucha?

Odgrywają bardzo ważną rolę w naszym organizmie, chociaż na co dzień ich nie widzimy. Zgodnie z nazwą, są schowane głębiej od mięśni powierzchownych i bardzo trudno jest napiąć je bez angażowania innych mięśni. Na mięśnie głębokie używa się też nazwy „mięśnie posturalne”, ponieważ odpowiadają głównie za naszą postawę (posturę). Wyróżniamy następujące mięśnie głębokie brzucha:

  • mięsień poprzeczny brzucha – odpowiada za stabilizację lędźwiowego odcinka kręgosłupa
  • wewnętrzny mięsień skośny – leży pod mięśniem skośnym zewnętrznym. Do jego zadań należy zginanie tułowia i obniżanie żeber
  • przepona – to mięsień ważny nie tylko w karierze śpiewaków. Dzięki silnej przeponie kręgosłup może prawidłowo pracować.

Dlaczego warto trenować mięśnie głębokie?

W planie treningowym często pomijamy mięśnie głębokie. Skupiamy się na tych partiach mięśniowych które sprawią, że sylwetka będzie bardziej atrakcyjna lub będziemy w stanie bić różne rekordy. Tymczasem mocna postura wpływa na całe ciało i trening. Mięśnie głębokie odpowiadają za naszą równowagę. Pewnie nie raz podczas rozciągania mięśni ud musieliście się czegoś złapać, żeby się nie przewrócić. Z silnymi mięśniami core jesteście w stanie wykonywać różne ćwiczenia poprawnie technicznie. Jeśli jesteście biegaczami, to szczególnie powinniście się skupić na treningu mięśni głębokich, ponieważ odpowiadają one również za koordynację rąk, nóg i całego ciała. Są też niezbędne przy treningu siłowym – są odpowiedzialne za poprawną postawę przy różnych ćwiczeniach, co jest bardzo ważne w treningu z dużymi ciężarami. Mocne mięśnie głębokie pomogą także osobom, które cierpią na bóle kręgosłupa. Najczęściej za bóle pleców są odpowiedzialne słabe mięśnie głębokie, które nie mogą utrzymać prawidłowej postawy.

Ćwiczenia stabilizacyjne – przykładowy trening mięśni głębokich

Superman

To ćwiczenie polega na jednoczesnym unoszeniu wyprostowanych rąk i nóg w leżeniu na brzuchu. Przy wykonywaniu tego ćwiczenia nie należy unosić głowy – kręgosłup powinien znajdować się w linii prostej.

Deska

Ćwiczenie uwielbiane przez większość sportowców ze względu na swoją uniwersalność i to, jak wiele mięśni angażuje naraz. Należy wykonać podpór przodem na dłoniach lub na łokciach i podobnie jak w ćwiczeniu wyżej trzymać plecy i głowę w równej linii.

Unoszenie bioder w podporze bocznym

Trudne ćwiczenie dla bardziej zaawansowanych. Ustawiamy się bokiem, a ciało opieramy na dłoni i stopie. Nogi i ręka na której się podpieramy powinny być wyprostowane. Następnie unosimy biodro do góry maksymalnie napinając brzuch. Początkujący mogą ugiąć nogi w kolanach i oprzeć się na łokciu.

Podobne artykuły

Jak powinien wyglądać trening nastawiony na siłę?

Treningi skierowane na siłę to najbardziej wyczerpujące i ciężkie cykle dla naszego organizmu. Przy tego typu ćwiczeniach powinno skupić się na małej liczbie powtórzeń, przy czym na skrajnie dużych obciążeniach. Planując cykl treningów siłowych powinno się odpowiednio przygotować, nie tylko w kwestii bezpieczeństwa, ale także […]

Jak zacząć się podciągać?

Podciąganie na drążku to jedno z lepszych ćwiczeń dla naszego ciała i jest obowiązkowe dla każdego, kto chce mieć silne ciało. Nie zrażaj się, jeśli na początku nie będziesz potrafił zrobić pełnego powtórzenia – podciąganie jest trudne zwłaszcza dla kogoś, kto dotychczas nie praktykował podobnych […]