Najczęstsze kontuzje wśród biegaczy

Bieganie to jedna z najbardziej popularnych form ruchu i chyba najbardziej kontuzjogenna. Nawet najmniejsze urazy nieleczone mogą prowadzić do poważnych kontuzji w przyszłości. Niezależnie od tego czy jesteście początkującymi biegaczami, trenujecie regularnie lub przygotowujecie się do zawodów, sprawdźcie jakie są najczęstsze kontuzje i jak im zapobiegać!

Przyczyny kontuzji

Większość biegaczy to biegacze długodystansowi. Ten typ ruchu jest szczególnie narażony na kontuzje ze względu na duże obciążenie nóg. Najczęściej kontuzjom ulegają kolana, stopy, mięśnie łydek i mięśnie czworogłowe ud. Za bolesne uszkodzenia stawów i mięśni odpowiada kilka czynników:

  • Trudna nawierzchnia – długie biegi po asfalcie lub chodniku są bardzo obciążające dla naszych stawów. Z kolei jogging w lesie może łatwo skończyć się skręceniem kostki z powodu nierówności terenu i wystających z ziemi korzeni i kamieni. O tym co robić w przypadku skręcenia stawu skokowego można przeczytać w tym artykule: https://zdrowiewformie.pl/skrecenie-stawu-skokowego-objawy-leczenie/.
  • Niewłaściwe obuwie – buty do biegania muszą być odpowiednio zamortyzowane oraz wyprofilowane. Dzięki temu stawy będą odciążone, a postawa ciała będzie prawidłowa. Złe stawianie stóp spowodowane między innymi niedopasowanym obuwiem skutkuje bólem bioder i piszczeli.
  • Lekceważenie kontuzji – nieleczone urazy będą się pogłębiać i mogą doprowadzić do przymusowej kilkumiesięcznej przerwy od treningów.

Najczęstsze kontuzje

  1. Kolana – objaw kontuzji stawu kolanowego to ból w jego bocznej i przedniej części. Jest spowodowany zbyt intensywnym treningiem oraz bieganiem po nierównej nawierzchni.
    Szczególnie obciążające dla kolan jest zbieganie w dół.
  2. Kostki – kontuzje stawu skokowego są szczególnie nieprzyjemne. Trudno je przeoczyć, ponieważ skręcona kostka puchnie, sinieje i bardzo boli. Konieczna jest szybka interwencja lekarza który stwierdzi, czy nie doszło do złamania. Do kontuzji dochodzi bardzo często, poprzez nieprawidłowe ułożenie stopy.
  3. Piszczele – kontuzja kości piszczelowej najczęściej zdarza się początkującym biegaczom, których organizm nie przywykł jeszcze do obciążeń spowodowanych bieganiem. Jest spowodowana nadmiernym obciążeniem mięśni, złą techniką biegania i bieganiem po zbyt twardej nawierzchni.
  4. Plecy – ból pleców po bieganiu spowodowany jest słabymi mięśniami grzbietowymi, złym obuwiem lub bieganiem po twardym podłożu. Aby zapobiec bólom pleców należy dobrze się rozgrzać przed każdym bieganiem i rozciągnąć.

Jak zapobiegać kontuzjom?

Według fizjoterapeutów, najważniejsze jest odpowiednie przygotowanie ciała do długich biegów oraz czas poświęcony na regenerację. Odpoczynek jest niezbędny, aby mięśnie miały czas się zregenerować! Zbyt krótkie przerwy między treningami prowadzą do kontuzji. Warto także poza bieganiem uprawiać inne, lekkie dyscypliny sportowe. Dzięki temu w dni niebiegowe możemy skupić się na innych mięśniach naszego ciała i wzmocnić cały organizm. Dlatego dobrze jest zapisać się na siłownię albo basen. Jednak wszyscy fizjoterapeuci jednogłośnie stwierdzają – jeśli chcesz skutecznie zapobiec kontuzjom po bieganiu, to dużo śpij i odpoczywaj! Więcej ciekawych artykułów podejmujących tematykę biegania znajdziecie na tej stronie.

Podobne artykuły

Jak zacząć się podciągać?

Podciąganie na drążku to jedno z lepszych ćwiczeń dla naszego ciała i jest obowiązkowe dla każdego, kto chce mieć silne ciało. Nie zrażaj się, jeśli na początku nie będziesz potrafił zrobić pełnego powtórzenia – podciąganie jest trudne zwłaszcza dla kogoś, kto dotychczas nie praktykował podobnych […]

Jak poprawnie ćwiczyć kettlebell swing?

Kettlebell, to doskonałe  narzędzie,   które pomoże budować siłę,  mięśnie, pozbywać się tkanki tłuszczowej, oraz ulepszać sprawność ruchową. Za twórcę kettlebell uznaje się lekarza Władysława Krajewskiego, żyjącego w Rosji, który ustalił normy treningu kettlelebell , wprowadzając odważniki kulowe zarówno do treningu swojego, jak i swoich wychowanków. […]