Nadwaga i otyłość – jak do nich nie dopuścić?

Ponad połowa Polaków zmaga się z nadwagą. Około 20% naszego społeczeństwa choruje na otyłość. To poważny problem, którego lekceważenie, może doprowadzić do rozwoju groźnych schorzeń i obniżenia jakości życia. W skutek tego, niezmiernie ważne jest, aby nie dopuścić do nadmiernego rozrostu tkanki tłuszczowej. Jak więc przeciwdziałać nadwadze i otyłości? Przede wszystkim eliminując czynniki, które je wywołują.

Przyczyny otyłości

  • Zła dieta – Błędy żywieniowe są pierwszym i najczęstszym czynnikiem prowadzącym do nadwagi i otyłości. Najpowszechniejszym błędem jest oczywiście zbyt wysoka podaż kalorii. Nadmiar niewykorzystanej energii gromadzi się w organizmie w postaci komórek tłuszczowych. Zbyt duża ilość produktów wysokoprzetworzonych, słodzone napoje oraz zbyt mało zdrowych składników, są pierwszym krokiem powodującym tycie. Powielanie takich nawyków przez kilka lat, początkowo prowadzi do nadwagi, a następnie do przewlekłej choroby – otyłości
  • Brak aktywności fizycznej – Niestety, coraz częściej zamiast spaceru, czy jazdy rowerem, wybieramy transport samochodem lub innymi środami lokomocji. Sport jest niepodważalnym pogromcą otyłości. Każda aktywność fizyczna pomaga zużyć zbędne pokłady energii, zmagazynowane w tłuszczu. Aktywność fizyczna przyczynia się również do utrzymania dobrej kondycji organizmu.
  • Przewlekły stres – Zaburzenia metaboliczne mogą być spowodowane przewlekłym stresem, który zakłóca prawidłową prace układu hormonalnego oraz sprzyja wydzielaniu się kortyzolu – hormonu odpowiedzialnego za poziom stężenia glukozy we krwi. Stany depresyjne, częste zmiany nastroju, to wszystko ma wpływ na nieprawidłową przemianę materii i procesy metaboliczne.
  • Czynniki genetyczne oraz farmakologiczne – Przyczyną otyłości bardzo rzadko (w ok.5%) są czynniki genetyczne, predysponujące do otyłości. Należy wziąć pod uwagę, że sama obecność genu otyłości nie jest jednoznaczna z uaktywnieniem się choroby. Środki farmakologiczne np. leki przeciwdepresyjne, również mogą powodować nadmierny przyrost tkanki tłuszczowej.

Skutki otyłości

Zlekceważenie problemu nadwagi najczęściej prowadzi do otyłości, która może wiązać się z różnymi powikłaniami. Do głównych schorzeń powodowanych przez otyłość zalicza się m.in.:

  • cukrzyca typu II
  • insulinooporność
  • choroby ze strony układu krwionośnego jak: nadciśnienie tętnicze, choroba niedokrwienna serca, zawał mięśnia sercowego
  • zaburzenia psychosocjologiczne
  • kamica pęcherzyka zółciowego
  • choroby zwyrodnieniowe stawów

Jak żyć, żeby nie doprowadzić do nadwagi?

Komórki tłuszczowe (adipocyty), zwiększają swoją liczebność poprzez zbyt dużą podaż kalorii. Nie ma natomiast możliwości całkowitego, naturalnego zlikwidowania adpiocytów. Nadmiernie zmagazynowane komórki tłuszczowe zostają w organizmie na zawsze. Ich mechanizm działania opiera się jedynie na obkurczaniu, spowodowanym deficytem kalorycznym. Dlatego niezmiernie ważną kwestią jest niedoprowadzanie do rozwoju nadwagi, szczególnie wśród dzieci i młodzieży! Jak więc możemy powstrzymać nadmierny przyrost masy ciała?

  • Bilans kaloryczny – Należy dbać o odpowiednią ilość energii w diecie oraz czas aktywności fizycznej. Można w tym celu wyliczyć swoje dzienne zapotrzebowanie kaloryczne, to pomoże utrzymać właściwy bilans energetyczny i ułatwi ustalenie jadłospisu.
  • Nawodnienie – Woda reguluje wszystkie procesy i funkcje życiowe organizmu. Należy pamiętać, aby wypijać dziennie minimum 2 litry płynów, a w przypadku aktywności fizycznej odpowiednio zwiększać ilość wody.
  • Spontaniczna aktywność fizyczna – Zaplanowany trening z pewnością jest dobrym sposobem na utrzymanie właściwej masy ciała, jednak najwięcej energii zużywamy podczas spontanicznych czynności takich jak: spacer do pracy, przejażdżka rowerowa czy sprzątanie. To one spalają największą ilość kalorii, dlatego warto czasem zrezygnować z jazdy samochodem i przespacerować się do sklepu lub do szkoły.

Podobne artykuły

Bieganie zimą – jak biegać, aby nie zachorować?

Czasami pory roku wydają się zmieniać z dnia na dzień. Jednego dnia świeci piękne słońce, następnego pada deszcz ze śniegiem, a niebo jest czarne i burzowe. Jak sobie radzić w ciężkich warunkach pogodowych, chcąc utrzymać zdrową kondycję i odporność? Nie pozwól, aby odrobina śniegu i […]

Jak ćwiczyć bez kontuzji?

Co kojarzy nam się ze zdrowym stylem życia? Aspektów, które można powiązać ze zdrowym stylem życia jest naprawdę wiele. Do głównych niewątpliwie należą: zdrowe odżywianie, ruch każdego dnia, ćwiczenia, uprawianie sportów, dbanie o swoją strefę psychiczną i emocjonalną, pielęgnowanie zdrowych nawyków i wiele, wiele innych. […]