Morsowanie. Zalety i wpływ na zdrowie

Morsowanie, czyli kąpiele w lodowatej wodzie cieszą się niezwykle dużym zainteresowaniem zarówno w Polsce jak i na świecie. Wiele kobiet i mężczyzn w różnych przedziałach wiekowych chętnie decyduje się na tą aktywność. Na pierwszy rzut oka można powiedzieć, że kąpiel w lodowatej wodzie nie prezentują się zbyt przyjemnie i atrakcyjnie, jednak ma ona bardzo dobry wpływ na ogólny stan zdrowia i organizm. Wart wiedzieć czym dokładnie jest morsowanie, jak wpływa na zdrowie i w jaki sposób je rozpocząć.

Co to jest morsowanie?

Morsowanie to nic innego jak zanurzanie się w zimnej wodzie i pływanie w niej. Jest to sport, na który decydują się osoby w różnym wieku. Dzięki temu mogą się one poszczycić bardzo dobrą kondycją fizyczną i stanem zdrowia. Badania naukowe udowodniły liczne pozytywne skutki wychładzania organizmu. Warto jednak podkreślić, że konieczne jest odpowiednie podejście oraz posiadanie koniecznej wiedzy, aby zahartować organizm, a nie doprowadzić do poważnych konsekwencji.

Morsowanie – jak wpływa na organizm?

Morsowanie ma bardzo dobry wpływ na organizm, jeżeli tylko odpowiednio się do tego przygotujemy. Zanurzanie się w lodowatej wodzie przede wszystkim poprawia krążenie krwi, a także wspiera funkcjonowanie mechanizmów, które utrzymują odpowiednią temperaturę ciała. Dzięki morsowaniu można znacznie zmniejszyć objawy związane z chorobami reumatycznymi, a także z astmą. Morsowanie poprawia też działanie układu immunologicznego i zwiększa odporność organizmu. Osoby, które systematycznie decydują się na skorzystanie z morsowania mają zwykle także dużo lepsze samopoczucie, zwykle żyją one dłużej, nie zapadają na ciężkie choroby, a także mają dużo lepszą kondycję fizyczną. Morsowanie zatrzymuje też proces starzenia się organizmu.

Jak zacząć morsowanie?

Aby nie doprowadzić do szoku termicznego i innych powikłań warto pamiętać o odpowiednim przygotowaniu się do morsowania. Ma to związek z podejściem praktycznym, a także teoretycznym. Nieprawidłowe morsowanie może być niebezpieczne. W pierwszej kolejności należy wykonać badanie lekarskie. Mogą one wykryć ewentualne przeciwwskazania do lodowatych kąpieli. Z morsowania powinny zrezygnować osoby, które mają problemy z krążeniem, sercem, nadciśnieniem, zbyt niskim ciśnieniem. Nie jest to także odpowiednia aktywność dla małych dzieci, kobiet ciężarnych oraz seniorów. Aby się przygotować do takiej aktywności ważne jest także stopniowe przygotowanie do morsowania. Najpierw warto brać coraz to zimniejsze prysznice i kąpiele. Jest to niezwykle istotny etap, który powinien trwać nawet kilka tygodni. Przed kąpielą w zimnej wodzie należy się też odpowiednio rozgrzać. Natomiast po zakończeniu morsowania trzeba jak najszybciej włożyć ciepłą odzież i rozgrzać się np. gorącą herbatką.

Morsowanie to aktywność, która może być niezwykle korzystna dla zdrowia. Ważne jest jednak odpowiednie przygotowanie i systematyczne korzystanie z zimnych kąpieli. Warto także podkreślić, że nie powinno się morsować samotnie bez żadnego towarzystwa.

Podobne artykuły

syntetaza glutaminowa

Glutamina – cudowny środek czy wspaniały marketing?

Glutamina to niegdyś bardzo popularny specyfik stosowany w kulturystyce. Jest pochodną aminokwasu – kwasu glutaminowego, który jest jednym ze składowych białek w organizmie człowieka. Jej działanie jest bardzo obszerne i niezwykle korzystne przy uprawianiu sportu, jednak istnieje wiele opinii, że jest nieefektywna. Czy warto ją […]

Regeneracja mięśni po treningu – dlaczego jest tak ważna?

Jeśli trenujemy sport, szczególną uwagę powinniśmy poświęcać na regenerację naszego organizmu po wysiłku. Jednak wiele osób nie uwzględnia odpoczynku w swoim planie treningowym, a nie należy go lekceważyć, ponieważ regeneracja jest równie ważna co trening. Regeneracja po treningu to podstawa W trakcie treningu w naszym […]