Nawet jeśli wiesz, że ćwiczenia sprawią, że poczujesz się lepiej i będziesz lepiej wyglądał, nadal może być trudno zmotywować się do wstawania i rozpoczęcia treningu. Jeśli jednak zaczniesz od małych celów i wygospodarujesz czas na ćwiczenia, możesz wrócić lub wejść na właściwe tory, bez względu na to, ile czasu minęło od ostatniego treningu. Najważniejsze przed podjęciem decyzji, że od dziś będę ćwiczyć, to wyznaczyć sobie cel. Nie może być on jednak zbyt wygórowany, ponieważ wtedy szybko stracisz zapał i znów zrezygnujesz z wykonywania ćwiczeń.

Co to jest motywacja?

Motywacja jest przyczyną ludzkich działań, chęci i celów. Motywacja wywodzi się od słowa „motyw”, które definiuje się jako potrzebę wymagającą satysfakcji. Tymi potrzebami mogą być pragnienia, które zostały nabyte poprzez wpływ kultury, społeczeństwa, stylu życia itp. Motywacja jest kierunkiem do zachowania, lub to, co powoduje, że ktoś chce powtórzyć dane zachowanie, zestaw sił, które działają za motywami. Motywacja jednostki może być inspirowana przez inne zdarzenia lub osoby, może również pochodzić z wnętrza jednostki. Motywacja została uznana za jeden z najważniejszych powodów, które inspirują ludzi do dalszego życia i działania. Motywacja wynika z interakcji zarówno świadomych, jak i nieświadomych czynników. Opanowanie motywacji w celu umożliwienia trwałej i celowej praktyki ma kluczowe znaczenie dla wysokich poziomów osiągnięć, np. w światach elitarnego sportu, medycyny lub muzyki.

Źródło motywacji do ćwiczeń

Dla sportowców motywacja do ćwiczeń może wynikać z chęci konkurowania i wygrywania. W przypadku innych ćwiczących może to wynikać z chęci zachowania zdrowia lub dłuższego życia na przykład dla swoich dzieci. Dla wielu celem jest utrata wagi. Wielu z nas uważa, że motywacja przyjedzie do nas, jeśli będziemy czekać wystarczająco długo: pewnego dnia obudzimy się i wreszcie będziemy chcieli ćwiczyć. W rzeczywistości motywacja jest czymś, co możemy i musimy stworzyć sami dla siebie. Dobrym źródłem motywacji do ćwiczeń będzie, znalezienie osoby, która była w takiej samej sytuacji jak ty, a która w tym momencie ćwiczy regularnie i jest to ważną częścią jej życia. Rozmowa z taką osobą pomoże uświadomić Ci jakie to proste i ile pozytywnych efektów można dzięki temu uzyskać. Najlepszym źródłem motywacji jest odpowiednio dobrany i rozpisany cel. Warto wypisać sobie na kartce swój cel, a pod nim wszystkie korzyści, które za nim idą.

jak zmotywować się do ćwiczeń w domu

Jak zmotywować się do ćwiczeń w domu?

Motywacja to potężna, ale podstępna bestia. Czasami bardzo łatwo jest się zmotywować i zacząć działać. Innym razem, prawie niemożliwe jest wymyślenie, jak się zmotywować i przystąpić do ćwiczeń. Oto kilka sposobów, które pomogą Ci zmotywować się do ćwiczeń w domu. Spisz listę możliwych do osiągnięcia celów i często na nią patrz. Pomyśl o powodach, dla których chcesz zacząć ćwiczyć i o kilku celach fitness, które chcesz osiągnąć. Umieść listę w miejscu, w którym często ją zobaczysz, na przykład na lodówce lub w pobliżu lustra w łazience. Staraj się uwzględnić na liście cele krótkoterminowe i długoterminowe. Na przykład możesz wpisać być w stanie zrobić 50 przysiadów bez przerwy, a także ukończyć maraton. Jeśli chcesz ćwiczyć by schudnąć, wypisz na liście cel kilogramowy jaki chcesz osiągnąć, ale również jak chcesz wyglądać dzięki ćwiczenią. Na przykład: płaski brzuch czy przerwa między udami. Jeśli jednak nie ćwiczysz od miesięcy, nie wymieniaj czegoś niemożliwego na przykład że chcesz wycisnąć ponad 100 kilogramów. Szybko się zniechęcisz, bo osiągniecie takiego celu potrwa o wiele dłużej. Jeśli chcesz zacząć ćwiczyć w domu warto również zakupić, trochę odpowiedniego sprzętu. Wyposaż się w hantle, matę do ćwiczeń i odpowiedni strój. Wydanie pieniędzy na przyrządy spowoduje, że chętnie będziesz ćwiczył, by nie mieć poczucia, że były to pieniądze wydane na darmo.